În ziua de azi, cu ajutorul tehnologiei, orice sportiv/ă are la dispoziție o paletă largă de metode de refacere post efort, care mai de care mai performante. Cu toate acestea, adevărul este că tehnologia nu poate înlocui în totalitate principalele două metode de refacere și anume somnul și nutriția! 

Cu siguranță ai mai auzit sau ți s-a mai spus că este important să te odihnești, dar oare știi și de ce este atât de important? În articolul de astăzi voi vorbi despre somn. Haide să aflăm împreună cât de important este acesta și cum ne influențează performanța sportivă. 

Au existat multe studii efectuate care evidențiază efectele negative pe care le are lipsa somnului. Atunci când nu ne odihnim suficient, ne poate fi afectată funcția cerebrală care ar putea afecta la rândul ei judecata sau mai bine zis, luarea deciziilor în timpul unui meci sau antrenament. De asemenea, lipsa somnului  ne creează o sensibilitatea la glucoză, sensibilitate care ne afectează apetitul, aportul alimentar și sinteza proteinelor. Acestea sunt doar câteva exemple care ne arată în ce fel ne afectează lipsa somnului performanța sportivă și refacerea. 

Dacă vrei să atingi culmile succesului, trebuie să fii conștient de faptul că până la succes, trebuie să ții cont de câteva aspecte foarte importante pe care să le respecți într-un mod constant. Sportul înseamnă printre multe altele și disciplină. 

Cum poți crește calitatea somnului tău?

Este recomandat să dormi în fiecare zi între 7 și 9 ore.

De ce? Durata somnului joacă un rol important în calitatea somnului. Deși aceasta depinde de diverși factori, cum ar fi vârsta sau intensitatea activităților în care ești implicat/ă în timpul zilei, marea majoritate a sportivilor adulți au nevoie de cel puțin 7 ore de somn în fiecare noapte, 9 ore fiind un obiectiv pe care ar trebui să te străduiești să-l atingi. Atingerea mediei optime de somn în fiecare zi este unul dintre factorii cheie care influențează pozitiv performanța sportivă.

Consumul de cofeină trebuie să se oprească cu 8-10 ore înainte de somn.

De ce? Cofeina este un stimulent care blochează adenozina, o moleculă care determină încetinirea creierului tău. În general, cofeina crește producția de dopamină, ceea ce te va face să te simți mai alert/ă și mai energizat/ă. Prin urmare,  8-10 ore sunt suficiente pentru a scăpa de simptomele stimulante ale cofeinei.

Consumul de alimente trebuie să se oprească cu aproximativ 3 ore înainte de culcare.

De ce? Când consumi orice tip de mâncare, este nevoie de ceva timp pentru ca aceasta să fie digerată. Deși întregul proces de digestie poate dura chiar și până la 24-36 de ore, principala parte a digestiei durează de obicei între 2 până la 5 ore, în funcție de cantitate, precum și de nutrienții care compun masa ta. Nu este recomandat să consumi alimente înainte de culcare deoarece pe lângă faptul că cel mai probabil o să-ți fie greu să adormi, va fi aproape imposibil  să ajungi la faze de somn profunde.

Reduceți expunerea la lumina albastră (dispozitive electronice, becuri luminoase etc.) cu o oră înainte de culcare.

De ce? Lumina albastră blochează producerea unui hormon numit melatonină, care este responsabil pentru producerea stării de somn. Expunându-te la lumină albastră, îți sporești vigilența, ceea ce îți poate perturba Ritmul Circadian (ceasul intern al corpului tău, care controlează sincronizarea mai multor funcții ale corpului, una dintre ele fiind ciclurile de somn.) 

Stabilește-ți un program fix de culcare și trezire.

De ce? Dacă somnul tău funcționează în fiecare zi după un program, acest lucru te va ajuta să-ți stabilești un ritm circadian care îți va crește calitatea somnului, deoarece corpul tău va produce melatonină la anumite ore din zi, te va ajuta să adormi mai repede și să obții un somn mai profund.

Acum că am ajuns la final, sper că acest articol te-a ajutat să înțelegi câteva lucruri noi despre cum funcționează corpul tău, dar și despre cum îți influențează somnul performanța sportivă, cât și viața de zi cu zi. Și nu uita: dacă ai un vis, nu te da bătut/ă până nu-l îndeplinești, indiferent de greutăți!

Dacă acest articol a fost util pentru tine, te invităm să ne urmărești și pe Instagram pentru a putea fi la curent mai ușor cu tot ce postăm.