Informația înseamnă putere și tocmai pentru că o sportivă educată este o sportivă puternică, invitata noastră din această săptămână este Alexandra Georgescu, kinetoterapeută la Centrul SuperFit și totodată la Echipa Națională de Fotbal Feminin a României. Ea a fost alături de noi în ultimele luni și putem spune cu mâna pe inimă și cu piciorul pe mingea de fotbal că ne-a îndrumat spre a ne depăși limitele. Ne-a determinat să dăm tot ce putem la antrenamentele personalizate, ne-a învățat și ne-a ajutat să ne refacem după un efort intens și totodată să ne recuperăm după accidentări revenind pe teren într-un timp record și în cea mai bună formă a noastră.

 Alexandra este mereu acolo pentru noi și pentru mulți alți sportivi luminându-ne drumul către cea mai înaltă performanță. Face totul din pasiune și cu pasiune. Chiar și în cele mai grele momente, găsește puterea de a te aborda cu zâmbetul pe buze și îți oferă încrederea că totul va fi bine și că ești pe cele mai iscusite mâini. Tocmai pentru că iubește atât de mult ceea ce face, am rugat-o să ne povestească mai multe despre viața de sportiv de performanță, ce presupune aceasta și ce putem face pentru a ne atinge potențialul maxim, așadar te invit să pătrunzi pentru câteva rânduri în universul creat de Alexandra în sprijinul sportivilor.

Ce ar trebui să facă o jucătoare după un meci sau un antrenament solicitant? 

Ar trebui să intre în rutina fiecăreia ca atât înainte cât și în timpul antrenamentului, dar și după acesta, să se hidrateze cât mai mult pentru că în timpul efortului se pierd săruri și electroliți. În special, după antrenament intens/meci trebuiesc consumate shakeuri sau batoane proteice pentru a ajuta la refacerea fibrei musculare. Să nu uitam și de stretching, refacere în apă cu gheață, masaj și odihnă cât cuprinde.

Cât de importantă este refacerea după efort pentru o jucătoare de fotbal? 

Mai importantă decât conștientizează fiecare. Indiferent de forma de refacere de care beneficiază sportivul, aceasta nu trebuie să lipsească după fiecare antrenament. Sunt o mulțime de variante de unde pot alege: de la simplul cool down, stretching până la o refacere completă în spații organizate cu bazine calde și reci. Refacerea ajuta în primul rând la eliminarea mai rapida a acidului lactic, la relaxarea musculaturii și aducerea fibrei musculare la forma ei normala, la eliminarea sindromului de picioare grele și nu în ultimul rând la prevenirea accidentărilor. Dacă se fac antrenamente pe fond de oboseala și fără a descărca musculatura, ajungem să ne întrebăm de ce avem parte de atâtea accidentări…

Ce ar trebui să facă o jucătoare de fotbal pentru prevenirea accidentărilor? 

Cum am spus și mai devreme, refacere după antrenament și bineînțeles antrenamente speciale de prevenție pentru fiecare grupă musculară în parte. Antrenamentele de prevenție prin întărirea musculaturii slabe în combinație cu cele proprioceptive și cognitive, ajută sportivul să reacționeze eficient la factorii de stres.

În cazul unei accidentări ce pași ar trebui să urmeze o jucătoare? 

Să meargă la medicul ortoped sau de recuperare, să i se facă o evaluare și de către fizioterapeut și apoi să urmeze programul de tratament.

Consideri că antrenamentele fizice personalizate sunt importante pentru o sportivă de performanță? 

Da, bineînțeles, pentru că fiecare este unic și răspunde diferit la antrenamentul colectiv. Pentru îmbunătățirea performantelor, cu siguranță trebuie să facă suplimentar și antrenamente personalizate.

Ce te-a făcut să alegi această meserie? 

Am ales-o cu sufletul mai întâi, fiind și eu nevoită sa fac recuperare câțiva ani și apoi faptul că pot ajuta oamenii, ceea ce mă încarcă cu energie și satisfacție.

Care este cea mai frumoasă parte a acestei meserii? 

Că poți să ajuți oamenii, să te bucuri odată cu ei de reușite și că nu ești nevoit să petreci ore întregi la birou.

Care a fost cel mai important moment din cariera ta de kinetoterapeut și ce ai simțit atunci?

Fiecare etapă a fost importantă pentru mine, începând de la prima zi de practică, examene, recuperare cu bătrânii, copiii, persoane cu dizabilități, sportivi etc. Dar cel mai important moment a fost atunci când am trecut de la recuperarea medicală din clinici și spitale la echipa națională de fotbal feminin când am început o noua etapa și mi-am dat seama că mă regăsesc cel mai mult în traumatologia sportiva. Am simțit că e o etapă nouă, plină de provocări și că am o mulțime de lucruri de învățat. 

Care este cea mai frumoasă amintire a ta trăită în calitate de kinetoterapeut al Echipei Naționale de Fotbal Feminin a României? 

Datorită fetelor am o mulțime de amintiri frumoase și mereu trăiesc alături de ele de parcă aș fi eu pe teren, însă momentul care m-a emoționat cel mai mult a fost golul cu Portugalia de anul trecut de la Botoșani.

Consideri că fiecare echipă de fotbal feminin ar trebui să aibă un kinetoterapeut care să fie prezent la fiecare antrenament și meci? 

Este o întrebare retorică. Cu siguranță! 

Cum consideri că îi poate ajuta un centru precum Superfit pe sportivii și sportivele de performanță? 

Centrul nostru încearcă din răsputeri să schimbe educația sportivă și facem pe cât posibil să oferim toate serviciile într-un singur loc, pornind de la nutriție, recuperare, medicină sportivă, refacere (din păcate sunt mulți sportivi care încă nu știu sa facă diferența între refacere și recuperare), antrenamente pentru îmbunătățirea performanțelor și până la psihologie sportivă.

FOTO: arhiva personală